2013-12-20

Etapy coachingu

Jak wygląda proces coachingu?

W ramach coachingu istnieje podział odpowiedzialności:).

Klient jest odpowiedzialny za ostateczny wynik coachingu. Jak to Klient? Przecież to coach  dostaje honorarium. Fakt, coach pobiera honorarium, ale to Klient (nie coach) ma się zmienić. W dodatku rzeczywista praca odbywa się pomiędzy spotkaniami z coachem. Przy czym coach do niczego Klienta nie może zmusić, a wręcz nie wolno mu tego robić (nawet gdyby mógł). Klient niczego nie musi: jeśli zechce to zmieni temat, nad którym pracuje, jeśli zechce to zrezygnuje z coachingu, ma też prawo nic nie robić pomiędzy sesjami coachingowymi. Nawet taka sytuacja może być dla Klienta korzystna – ważne czego Klient się dowiedział o sobie w trakcie całego procesu.

Najistotniejsze tym wszystkim wydaje się to, że dzięki takiemu podejściu Klient musi wziąć odpowiedzialność za wynik coachingu. Nie wypada Mu na koniec powiedzieć – nie udało się, bo coach był …. słaby. Jest też dużo mocniejszy argument: gdy Klient osiągnie sukces - wie, że zawdzięcza go sobie (nie coachowi). To daje Klientowi radość i buduje Jego wiarę w siebie, wzmacnia chęć zmierzenia się z kolejnymi wyzwaniami w poczuciu„dam radę”.

A czy coach jest za coś odpowiedzialny? Coach jest odpowiedzialny m. in. za pilnowanie procesu.

Co to za proces? To pewien schemat, według którego odbywa się coaching. ICF wyróżnia pięć etapów:

1.      Czego chce Klient?

Jeśli Klient nie wie czego chce to, rzecz jasna, niczego nie osiągnie. Coach pomaga Klientowi sformułować Jego oczekiwania. Ale to Klient głośno je wypowiada i zapisuje do czego dąży. Zapisanie celu jest bardzo ważne, gdyż za jakiś czas Klient może uznać, że woli jednak pracować nad czymś znacznie dla Niego ważniejszym, a  zapisany poprzedni cel (np. chwilowo) zostawić. Coach upewnia się na każdej sesji, czy wybrany cel (dążenie Klienta) jest nadal aktualny.

2.      Jak wygląda stan obecny?

Istotą zmiany jest obserwacja, że stan obecny różni się od stanu docelowego. Żeby zaplanować dojście do punktu B (docelowego) trzeba mieć świadomość, gdzie jest punkt A (skąd tak naprawdę startujemy). Coach dba o dobry kontakt Klienta z rzeczywistością, w szczególności o dostrzeżenie tych aspektów rzeczywistości, których Klient normalnie nie dostrzega. Istotne jest również, aby Klient nie negował stanu obecnego, ale go zaakceptował i przyznał, że właśnie z tego miejsca (a  nie innego, łatwiejszego) rozpocznie swoją podróż do celu.

3.      Co można zrobić?

Gdy już wiemy gdzie jest punkt A, a gdzie punkt B to możemy się zastanowić w jaki sposób przemieścić się z punktu A do punktu B. Coach dba o to żeby Klient zdefiniował przynajmniej kilka potencjalnych dróg.

4.      Działania

Jak już Klient ma kilka dróg to zastanawia się, która jest dla Niego najlepsza. A może część trasy pokona jedną drogą,  część inną, a kolejną jeszcze inną? Albo  będzie szedł jedną nogą po jednej drodze, a drugą po innej? To Klient decyduje jaką opcję wybierze. Coach dopinguje Klienta do podjęcia konkretnych zobowiązań: „co zrobisz?”, „do kiedy?”

5.      Przegląd

„Rzeczywista praca odbywa się pomiędzy spotkaniami”:). Natomiast coach dba o to żeby każde kolejne spotkanie rozpocząć od przeglądu zobowiązań i stanu ich realizacji. Przy czym coach nie udziela reprymend, gdy Klient czegoś nie zrobił. Raczej pyta: „czego dowiedziałeś się o sobie w związku z tą sytuacją?”. Z drugiej strony coach daje uznanie, gdy Klient zrobił to co zaplanował. Od powyższej reguły jest wyjątek: gdy Klient zadeklaruje iż zmienia swój cel:) - wtedy nie robimy przeglądu zadań związanych z poprzednim celem.

Czy Klient wie od początku jak wygląda proces? Najczęściej nie wie. Jeśli Klient o to  zapyta – coach Mu to wyjaśni. Ale Klient zazwyczaj jest bardziej zainteresowany, czy coach Mu pomoże niż jakim modelem się posługuje:). Oczywiście, w trakcie procesu Klient zauważa przez jakie etapy przechodzi. Ta wiedza może Mu posłużyć, gdy (jeśli zechce - samodzielnie) będzie się zmagał z kolejna zmianą.

Nie podoba Ci się ten model? Znasz lepszy? Podziel się z innymi swoją wizją.

Dodaj komentarz

(e-mail nie będzie publikowany)

Rekomendacje

  • To co było dla mnie wartościowe w pracy z Krzysztofem w roli coacha to Jego doświadczenie, otwartość oraz przede wszystkim umiejętność zwrócenia mojej uwagi na aspekty z kategorii „nie wiem, że nie wiem”, których zauważenie bardzo usprawnia działania i realizację celów.

    Tomasz Gajewski

  • Krzysztof podchodzi bardzo profesjonalnie do coachingu. Pomógł mi zrozumieć moje słabe i mocne strony oraz określić obszary, nad którymi powinienem pracować. Krzysztof w znakomitej większości wskazywał mi drogę do rozwiązania, do wiedzy a tym samym pozwolił mi wypracować mechanizmy do samodzielnego rozwoju, niż dawał po prostu gotowe odpowiedzi. Współpracę z Krzysztofem uważam za szczególnie wartościową z uwagi na jego umiejętność budowania relacji,  zaangażowanie, doświadczenie biznesowe, wysoką kulturę osobistą i etykę w życiu prywatnym i zawodowym.

    Piotr Oracz

    Dyrektor ds eComerce w Loopa.eu

  • Miałem przyjemność uczestniczyć w sesjach coachingu dla zarządu K&K Media Solutions prowadzonych przez Krzysztofa. Jego ogromne doświadczenie i autentyczna chęć pomocy pomagają dojść do ciekawych konkluzji, które traktuje się jako swoje. Zaskakujące było dla mnie to, że wykraczały one poza spodziewany przeze mnie obszar zawodowy.
    Krzysztof otworzył nam oczy na to, co oczywiste, a jednak niezauważalne.

    Jakub Reiter

    Wiceprezes Zarządu K&K Media Solutions

  • Z Panem Krzysztofem, podczas procesu coachingowego, miałem przyjemność pracować  przez pół roku. W tym okresie przepracowaliśmy trzy bloki tematyczne: delegowanie, opór oraz emocje. To, co najbardziej mnie zaskoczyło to wiedza o samym sobie. Praca z Panem Krzysztofem otworzyła mi oczy na pewne kwestie, na które nie zwracałem uwagi, a które miały/mają bardzo duże odzwierciedlenie w jakości wykonywanej przeze mnie pracy. Pan Krzysztof jest świetnym fachowcem – z dużym bagażem doświadczenia, zawsze cennymi radami. Właściwie nie było sytuacji, w których nie miałby gotowego rozwiązania. To, co mówi naprawdę warto wdrożyć i stosować. Najbardziej wartościowe jest wskazanie przez Pana Krzysztofa prawidłowego podział słabszych i silniejszych stron. Dowiedziałem się, że to, co wszyscy postrzegają jako negatyw tak naprawdę może być pozytywem. Ale, aby tak się stało warto stosować się do wskazówek Pana Krzysztofa. Gorąco polecam każdemu, kto pragnie się rozwijać i pracować nad sobą!

    Karol Roguski

    Kierownik Projektu

    Arteria S.A.

  • Współpraca z Krzysztofem pozwala uwierzyć w wiarę we własne możliwości.

    Manager spółki notowanej na GPW

  • Praca z Krzysztofem pozwoliła mi zrealizować założone cele, dzięki jego doświadczeniu i umiejętności znajdowania problemów nad, którymi warto się pochylić. W trakcie sesji naprowadził mnie na wiele rozwiązań, które wprowadziłem do swojego życia zawodowego. Spotkania przekonały mnie do skuteczności coachingu, kiedy pojawią się kolejne zagadnienia chętnie nad nimi z Krzysztofem popracuję. Szczerze polecam, uważam że Krzysztof pozwala znaleźć "drogę na skróty" do wyznaczonego celu.

    Radosław Nowotniak

  • Pracowałam z Krzysztofem w ramach usług barterowych sesji coachingowych. Każda sesja z Krzysztofem (moja jako klienta coachingu) to ogromna ciekawość. Każda sesja z Krzysztofem przynosi dla mnie nowe odkrycie dotyczące mnie samej. Cenię pracę z Krzysztofem za profesjonalizm, upór, dążenie do celu, bezpośrednie wypowiedzi, dowcip, trafne puenty, trochę "cięty" język, którego czasem mi potrzeba. To mnie motywuje i równocześnie bawi, czyniąc ten czas sesji ciekawym i owocnym. Cenię pracę z Krzysztofem za Jego elementy mentoringu wplecione w sesje. Każdy ma swój własny styl pracy i tak ja widzę styl Krzysztofa. Dziękuję za to.

    Aldona Wierzba

  • Konkretne informacje, pewność siebie prowadzącego, humor, praktyczna wiedza, prosto i dobrze wyjaśnione.

     

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

    Karol Niedzielewski

  • Super stosunek do studentów, odpoczynek psychiczny, dużo humoru i rozrywki. GORĄCO POLECAM!

     

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

    Natalia Górecka

  • Fantastyczny warsztat, dynamicznie, z dużą dozą poczucia humoru i świetnie od strony merytorycznej. Na ogromny plus ćwiczenia przeprowadzone podczas warsztatu.

     

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

  • Warto poznać problemy w Komunikacji!

    Uczestnik warsztatu "Podstawy komunikacji".

    Adrian Zduńczyk

  • Skondensowana dawka pożytecznej rzeczy.

    Uczestniczka warsztatu "Podstawy komunikacji"

    Magdalena Kaczyńska

  • Warsztat godny polecenia. Temat bardzo potrzebny w życiu. Narzędzia do natychmiastowego wykorzystania i sprawdzenia, czy działają i jak działają.

    Uczestniczka warsztatu "Coaching emocji - subiektywny przegląd"

    Beata Matys

  • Zaskakująco skuteczne prowadzenie warsztatu.

    Uczestniczka warsztatu "3 narzędzia do zarządzania emocjami"

    Beata Śliwkowska