2013-12-27

Pętla coachingowa

Bać się?

Gdy usłyszałem wyrażenie „pętla coachingowa” to pierwsze skojarzenie nie było pozytywne. A Tobie z czym się kojarzy? Jeśli z tym, co może sobie szykować rozczarowany Klient po zakończeniu sesji coachingowej – to akurat się mylisz.

Pętla coachingowa to podstawowe narzędzie coacha. Esencja coachingu. Składa się z zadawania pytań, słuchania i odzwierciedlania.  Gdzie tu jest pętla? Po zadaniu pytania, wysłuchaniu odpowiedzi i odzwierciedleniu … zadaję kolejne pytanie. I znowu: słuchanie, odzwierciedlenie i … następne pytanie. Nudne? Niekoniecznie. Wszystko zależy od tego jakie to są pytania, a także jak wygląda odzwierciedlenie.

Zadawanie pytań

Nie ma nic prostszego? Fakt. Jednak w coachingu nie chodzi o zadawanie jakichkolwiek pytań. A jakich? Dobrych:). A jakie pytania są dobre? Takie, które docierają do sedna, które pozwalają Klientowi odkryć coś nowego. Skąd brać takie pytania? Z uważnego słuchania (patrz niżej) i wnioskowania. Ale zanim zadam takie „mocne” pytanie muszę sprawdzić, czy dobrze zrozumiałem to, co Klient już powiedział. I temu właśnie (między innymi) służy odzwierciedlanie (patrz dalej). Moje pytanie musi się odnosić do tego, co ważnego Klient właśnie powiedział.

Czego unikać przy zdawaniu pytań? Po pierwsze: pytań zamkniętych (dostaniesz odpowiedz „tak” lub „nie” i nic poza tym). Po drugie: długich rozbudowanych pytań (Klient może się zagubić, istnieje też ryzyko, że będzie to pytanie sugerujące). Po trzecie:  pytań „dlaczego?” (Klient ma poczucie bycia ocenianym).

Słuchanie

Słuchanie jest chyba jeszcze łatwiejsze niż zadawanie pytań? Samo słuchanie może być rzeczywiście łatwe. Jednak, gdy słucham z pełną uwagą, chęcią zrozumienia, dotarcia do sedna -  to już tak łatwo nie jest.  Trzeba się pilnować żeby moje własne myśli nie przeszkadzały w słuchaniu. Zakazać sobie przygotowywania kolejnego pytania zanim Klient skończy swoją wypowiedź. Zwracać uwagę na zmiany tonu, barwy głosu, czytać mowę ciała. Uważać na to, co nie zostało dopowiedziane. Albo co zostało przemilczane.

Jednocześnie swoją postawą (w tym mową ciała) okazuję swoje zaangażowanie, zainteresowanie tematem, upewniając Klienta, że to co mówi jest ważne, że jestem skupiony na tym o czym Klient mówi.

Czy można przestać słuchać Klienta? Można:). Czasem nawet trzeba. Jeśli Klient „ucieka” od pytania może to oznaczać, że padało trudne (czytaj: ważne) pytanie. Wtedy można nawet Klientowi przerwać i powtórzyć pytanie. Jak to: przerwać Klientowi? Właśnie tak: przerwać żeby nie marnować czasu na omawianie rzeczy nieważnych. Oczywiście, na pierwszej sesji ustalam z Klientem zasady: proszę Go o pozwolenia na przerywanie Mu, gdy będzie od pytania „uciekał”. A potem z tego prawa korzystam.

Odzwierciedlanie

Co to jest odzwierciedlanie? Jest to powtarzanie tego, co usłyszałem i zrozumiałem z wypowiedzi Klienta. Rzecz jasna, odzwierciedlam tylko to, co uznałem za ważne. Po co to robię? Po pierwsze: żeby upewnić Klienta, że Go słucham. Po drugie: żeby się upewnić, że Go dobrze zrozumiałem. Po trzecie: streszczam rzeczy istotne.

Jak to robić żeby Klient miał poczucie bycia uważnie słuchanym? Używam języka i terminologii  Klienta – bez dosłownego powtarzania:). Odzwierciedlam istotne cechy Klienta: np. „jesteś odważny”. W ten sposób jednocześnie daję Klientowi uznanie – umacniam Jego poczucie wartości.

Wychwytuję przekonania, strategie Klienta - i je nazywam. Czasem używam metafory, sprawdzając, czy Klient ją „kupuje”. A co jeśli Klient uważa, że metafora nie jest trafiona? Zapominam o niej:). Jedną z trudniejszych rzeczy jest nie przywiązywanie się do swoich ocen sytuacji, metafor, itp. jeśli nie przemawiają do Klienta lub Klient się z nimi nie zgadza.

A jak teraz podoba Ci się termin „pętla coachingowa”? 

Zauważyłeś/aś, że można ją stosować nie tylko w procesie coachingu? Kiedy i gdzie zaczniesz ją stosować?

Dodaj komentarz

(e-mail nie będzie publikowany)

Rekomendacje

  • To co było dla mnie wartościowe w pracy z Krzysztofem w roli coacha to Jego doświadczenie, otwartość oraz przede wszystkim umiejętność zwrócenia mojej uwagi na aspekty z kategorii „nie wiem, że nie wiem”, których zauważenie bardzo usprawnia działania i realizację celów.

    Tomasz Gajewski

  • Krzysztof podchodzi bardzo profesjonalnie do coachingu. Pomógł mi zrozumieć moje słabe i mocne strony oraz określić obszary, nad którymi powinienem pracować. Krzysztof w znakomitej większości wskazywał mi drogę do rozwiązania, do wiedzy a tym samym pozwolił mi wypracować mechanizmy do samodzielnego rozwoju, niż dawał po prostu gotowe odpowiedzi. Współpracę z Krzysztofem uważam za szczególnie wartościową z uwagi na jego umiejętność budowania relacji,  zaangażowanie, doświadczenie biznesowe, wysoką kulturę osobistą i etykę w życiu prywatnym i zawodowym.

    Piotr Oracz

    Dyrektor ds eComerce w Loopa.eu

  • Miałem przyjemność uczestniczyć w sesjach coachingu dla zarządu K&K Media Solutions prowadzonych przez Krzysztofa. Jego ogromne doświadczenie i autentyczna chęć pomocy pomagają dojść do ciekawych konkluzji, które traktuje się jako swoje. Zaskakujące było dla mnie to, że wykraczały one poza spodziewany przeze mnie obszar zawodowy.
    Krzysztof otworzył nam oczy na to, co oczywiste, a jednak niezauważalne.

    Jakub Reiter

    Wiceprezes Zarządu K&K Media Solutions

  • Z Panem Krzysztofem, podczas procesu coachingowego, miałem przyjemność pracować  przez pół roku. W tym okresie przepracowaliśmy trzy bloki tematyczne: delegowanie, opór oraz emocje. To, co najbardziej mnie zaskoczyło to wiedza o samym sobie. Praca z Panem Krzysztofem otworzyła mi oczy na pewne kwestie, na które nie zwracałem uwagi, a które miały/mają bardzo duże odzwierciedlenie w jakości wykonywanej przeze mnie pracy. Pan Krzysztof jest świetnym fachowcem – z dużym bagażem doświadczenia, zawsze cennymi radami. Właściwie nie było sytuacji, w których nie miałby gotowego rozwiązania. To, co mówi naprawdę warto wdrożyć i stosować. Najbardziej wartościowe jest wskazanie przez Pana Krzysztofa prawidłowego podział słabszych i silniejszych stron. Dowiedziałem się, że to, co wszyscy postrzegają jako negatyw tak naprawdę może być pozytywem. Ale, aby tak się stało warto stosować się do wskazówek Pana Krzysztofa. Gorąco polecam każdemu, kto pragnie się rozwijać i pracować nad sobą!

    Karol Roguski

    Kierownik Projektu

    Arteria S.A.

  • Współpraca z Krzysztofem pozwala uwierzyć w wiarę we własne możliwości.

    Manager spółki notowanej na GPW

  • Praca z Krzysztofem pozwoliła mi zrealizować założone cele, dzięki jego doświadczeniu i umiejętności znajdowania problemów nad, którymi warto się pochylić. W trakcie sesji naprowadził mnie na wiele rozwiązań, które wprowadziłem do swojego życia zawodowego. Spotkania przekonały mnie do skuteczności coachingu, kiedy pojawią się kolejne zagadnienia chętnie nad nimi z Krzysztofem popracuję. Szczerze polecam, uważam że Krzysztof pozwala znaleźć "drogę na skróty" do wyznaczonego celu.

    Radosław Nowotniak

  • Pracowałam z Krzysztofem w ramach usług barterowych sesji coachingowych. Każda sesja z Krzysztofem (moja jako klienta coachingu) to ogromna ciekawość. Każda sesja z Krzysztofem przynosi dla mnie nowe odkrycie dotyczące mnie samej. Cenię pracę z Krzysztofem za profesjonalizm, upór, dążenie do celu, bezpośrednie wypowiedzi, dowcip, trafne puenty, trochę "cięty" język, którego czasem mi potrzeba. To mnie motywuje i równocześnie bawi, czyniąc ten czas sesji ciekawym i owocnym. Cenię pracę z Krzysztofem za Jego elementy mentoringu wplecione w sesje. Każdy ma swój własny styl pracy i tak ja widzę styl Krzysztofa. Dziękuję za to.

    Aldona Wierzba

  • Konkretne informacje, pewność siebie prowadzącego, humor, praktyczna wiedza, prosto i dobrze wyjaśnione.

     

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

    Karol Niedzielewski

  • Super stosunek do studentów, odpoczynek psychiczny, dużo humoru i rozrywki. GORĄCO POLECAM!

     

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

    Natalia Górecka

  • Fantastyczny warsztat, dynamicznie, z dużą dozą poczucia humoru i świetnie od strony merytorycznej. Na ogromny plus ćwiczenia przeprowadzone podczas warsztatu.

     

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

  • Warto poznać problemy w Komunikacji!

    Uczestnik warsztatu "Podstawy komunikacji".

    Adrian Zduńczyk

  • Skondensowana dawka pożytecznej rzeczy.

    Uczestniczka warsztatu "Podstawy komunikacji"

    Magdalena Kaczyńska

  • Warsztat godny polecenia. Temat bardzo potrzebny w życiu. Narzędzia do natychmiastowego wykorzystania i sprawdzenia, czy działają i jak działają.

    Uczestniczka warsztatu "Coaching emocji - subiektywny przegląd"

    Beata Matys

  • Zaskakująco skuteczne prowadzenie warsztatu.

    Uczestniczka warsztatu "3 narzędzia do zarządzania emocjami"

    Beata Śliwkowska