2014-01-31

Polowanie na wieloryba

Kiedy ostatnio polowałeś/aś na wieloryba?

 

Głupie pytanie? Przecież wiadomo, że nigdy? Masz rację. Ja też mam takie przekonanie, że większość z nas nigdy na wieloryba nie polowała, ani nigdy polować nie będzie. O sobie mogę powiedzieć, że jeśli nawet ktoś zaproponowałby mi udział w takim rzeczywistym polowaniu na żywe wieloryby po to żeby je zabić – odmówiłbym.  

Z drugiej jednak strony – uczestniczyłem raz w polowaniu na wieloryba: z kamerą. Miałem to szczęście, że zobaczyłem dwa. Każdego z osobna – a więc to były jakby dwa udane polowania jednego dnia. I jak można wyczytać powyżej jestem z tego dumny do dzisiaj. Chyba większego zwierza już w życiu nie upoluję. Ale też w tej radości jest dużo zdumienia jak piękne, sprawne i pełne gracji mogą być te kolosy.

Co powoduje, że piszę o tym w tym miejscu? Dobrze kombinujesz:). Tak, ma to związek z coachingiem. Jaki? A taki, że dobry, głęboki coaching to jest w rzeczywistości polowanie na wieloryba. W jakim sensie? W sensie poszukiwania „wieloryba” w życiu Klienta .

Co znaczy „polowanie na wieloryba” w coachingu?

Oznacza odnalezienie czegoś ogromnie ważnego dla Klienta. Zazwyczaj czegoś, co nie było w ogóle tematem sesji coachingowej, a co wyszło „przy okazji”. Wyszło? Właściwie to zostało upolowane przez coacha. A w rezultacie stało się największym osiągnieciem danej sesji. Często w rezultacie większość sesji została poświęcona „wielorybowi”. Zdarza się dość często, że po takim  udanym polowaniu, Klient zmienia temat sesji caochingowych. On chce teraz pracować nad czymś znacznie większym niż dotychczas planował.

Bardzo fajnie, ale tak konkretnie: to co może być tym „wielorybem” dla Klienta?

Największym „wielorybem” bywa odkrycie istotnych, ale ukrytych motywów Klienta, np. wyznawanych wartości. Gdy Klient dostrzeże, że naprawdę w temacie, z którym przyszedł jest ważne coś innego niż do tej pory myślał. Coś znacznie większego kalibru.

Rzecz jasna czasem Klient tak głęboko ukrywa prawdziwe motywy swojego postępowania, że nie potrafi się z nimi skonfrontować. Zaprzecza. Co robi wtedy coach? Nie naciska. Coach też człowiek – mógł się pomylić. A Klient ma prawo decydować o swoim życiu. Nawet jeśli coach rzeczywiście „upolował wieloryba”! Jeśli Klient nie chce się tym „wielorybem” zajmować – coach „odpuszcza”. Może wtedy tylko domniemywać, że „widział wieloryba”:).

Czy samemu można upolować swojego wieloryba?

Można. Choć jest to bardzo trudne. Przecież skoro ukrywam przed sobą prawdziwe motywy swojego postępowania to nie po to żeby w pierwszym odruchu, gdy się o to zapytam ten ukryty motyw wyjawić. Ale jeśli nabiorę wprawy w medytacji na takie tematy, gdy nie boję się „stanąć w prawdzie osobie” i tę prawdę zaakceptować…. Zdarza się samodzielnie „upolować swojego wieloryba”. W moim wypadku najczęstszym odkryciem był motyw, którego w jakiś sposób się wstydziłem – myślę, że właśnie dlatego go przed sobą ukrywałem. O wiele fajniej jest myśleć, że moje motywy są takie szlachetne… Zwłaszcza, że brzmi to też dużo lepiej, gdy o swoich motywach (tych dobrze brzmiących) opowiadam innym.

A Tobie zdarzyło się kiedyś coś podobnego?

A jak coach „poluje na wieloryba”?

Coach nie skupia się na temacie coachingu. Ma obowiązek widzieć szerzej, głębiej i mieć na uwadze przede wszystkim dobro Klienta. Nie jest zadaniem coacha znalezienie rozwiązana dla tematu, z którym Klient przyszedł: to jest zadanie Klienta. Coach słucha uważnie, wychwytuje frazy, które pozornie nie należą do tematu. Czyta między wierszami – zauważa, gdy Klient czegoś unika: i tam Klienta prowadzi i chwilę „przytrzymuje”. Coach słucha swojej intuicji i dzieli się hipotezami z Klientem. Coach nie przywiązuje się do swoich hipotez – jeśli Klient je odrzuca.

Jak to jest w praktyce? W moim wypadku upolowanie wieloryba zdarza się rzadko. Raz na kilka (może raz na kilkanaście sesji). Nawet wtedy, gdy poluje się na każdej sesji. Natomiast jak już się uda daje ogromną radość. Klientowi też:).

A Ty? Jesteś gotów/owa do „stanięcia w prawdzie”? Kiedy? Pomedytujesz o tym? Czy poprosisz o pomoc doświadczonego coacha?

Dodaj komentarz

(e-mail nie będzie publikowany)

Rekomendacje

  • To co było dla mnie wartościowe w pracy z Krzysztofem w roli coacha to Jego doświadczenie, otwartość oraz przede wszystkim umiejętność zwrócenia mojej uwagi na aspekty z kategorii „nie wiem, że nie wiem”, których zauważenie bardzo usprawnia działania i realizację celów.

    Tomasz Gajewski

  • Krzysztof podchodzi bardzo profesjonalnie do coachingu. Pomógł mi zrozumieć moje słabe i mocne strony oraz określić obszary, nad którymi powinienem pracować. Krzysztof w znakomitej większości wskazywał mi drogę do rozwiązania, do wiedzy a tym samym pozwolił mi wypracować mechanizmy do samodzielnego rozwoju, niż dawał po prostu gotowe odpowiedzi. Współpracę z Krzysztofem uważam za szczególnie wartościową z uwagi na jego umiejętność budowania relacji,  zaangażowanie, doświadczenie biznesowe, wysoką kulturę osobistą i etykę w życiu prywatnym i zawodowym.

    Piotr Oracz

    Dyrektor ds eComerce w Loopa.eu

  • Miałem przyjemność uczestniczyć w sesjach coachingu dla zarządu K&K Media Solutions prowadzonych przez Krzysztofa. Jego ogromne doświadczenie i autentyczna chęć pomocy pomagają dojść do ciekawych konkluzji, które traktuje się jako swoje. Zaskakujące było dla mnie to, że wykraczały one poza spodziewany przeze mnie obszar zawodowy.
    Krzysztof otworzył nam oczy na to, co oczywiste, a jednak niezauważalne.

    Jakub Reiter

    Wiceprezes Zarządu K&K Media Solutions

  • Z Panem Krzysztofem, podczas procesu coachingowego, miałem przyjemność pracować  przez pół roku. W tym okresie przepracowaliśmy trzy bloki tematyczne: delegowanie, opór oraz emocje. To, co najbardziej mnie zaskoczyło to wiedza o samym sobie. Praca z Panem Krzysztofem otworzyła mi oczy na pewne kwestie, na które nie zwracałem uwagi, a które miały/mają bardzo duże odzwierciedlenie w jakości wykonywanej przeze mnie pracy. Pan Krzysztof jest świetnym fachowcem – z dużym bagażem doświadczenia, zawsze cennymi radami. Właściwie nie było sytuacji, w których nie miałby gotowego rozwiązania. To, co mówi naprawdę warto wdrożyć i stosować. Najbardziej wartościowe jest wskazanie przez Pana Krzysztofa prawidłowego podział słabszych i silniejszych stron. Dowiedziałem się, że to, co wszyscy postrzegają jako negatyw tak naprawdę może być pozytywem. Ale, aby tak się stało warto stosować się do wskazówek Pana Krzysztofa. Gorąco polecam każdemu, kto pragnie się rozwijać i pracować nad sobą!

    Karol Roguski

    Kierownik Projektu

    Arteria S.A.

  • Współpraca z Krzysztofem pozwala uwierzyć w wiarę we własne możliwości.

    Manager spółki notowanej na GPW

  • Praca z Krzysztofem pozwoliła mi zrealizować założone cele, dzięki jego doświadczeniu i umiejętności znajdowania problemów nad, którymi warto się pochylić. W trakcie sesji naprowadził mnie na wiele rozwiązań, które wprowadziłem do swojego życia zawodowego. Spotkania przekonały mnie do skuteczności coachingu, kiedy pojawią się kolejne zagadnienia chętnie nad nimi z Krzysztofem popracuję. Szczerze polecam, uważam że Krzysztof pozwala znaleźć "drogę na skróty" do wyznaczonego celu.

    Radosław Nowotniak

  • Pracowałam z Krzysztofem w ramach usług barterowych sesji coachingowych. Każda sesja z Krzysztofem (moja jako klienta coachingu) to ogromna ciekawość. Każda sesja z Krzysztofem przynosi dla mnie nowe odkrycie dotyczące mnie samej. Cenię pracę z Krzysztofem za profesjonalizm, upór, dążenie do celu, bezpośrednie wypowiedzi, dowcip, trafne puenty, trochę "cięty" język, którego czasem mi potrzeba. To mnie motywuje i równocześnie bawi, czyniąc ten czas sesji ciekawym i owocnym. Cenię pracę z Krzysztofem za Jego elementy mentoringu wplecione w sesje. Każdy ma swój własny styl pracy i tak ja widzę styl Krzysztofa. Dziękuję za to.

    Aldona Wierzba

  • Konkretne informacje, pewność siebie prowadzącego, humor, praktyczna wiedza, prosto i dobrze wyjaśnione.

     

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

    Karol Niedzielewski

  • Super stosunek do studentów, odpoczynek psychiczny, dużo humoru i rozrywki. GORĄCO POLECAM!

     

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

    Natalia Górecka

  • Fantastyczny warsztat, dynamicznie, z dużą dozą poczucia humoru i świetnie od strony merytorycznej. Na ogromny plus ćwiczenia przeprowadzone podczas warsztatu.

     

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

  • Warto poznać problemy w Komunikacji!

    Uczestnik warsztatu "Podstawy komunikacji".

    Adrian Zduńczyk

  • Skondensowana dawka pożytecznej rzeczy.

    Uczestniczka warsztatu "Podstawy komunikacji"

    Magdalena Kaczyńska

  • Warsztat godny polecenia. Temat bardzo potrzebny w życiu. Narzędzia do natychmiastowego wykorzystania i sprawdzenia, czy działają i jak działają.

    Uczestniczka warsztatu "Coaching emocji - subiektywny przegląd"

    Beata Matys

  • Zaskakująco skuteczne prowadzenie warsztatu.

    Uczestniczka warsztatu "3 narzędzia do zarządzania emocjami"

    Beata Śliwkowska