2014-03-21

Emocje, cz. 5

Jak reagować na emocje u innych?

Jeśli już zauważyłem, że ktoś inny właśnie podlega emocjom to warto o tym głośno powiedzieć, np. „Odnoszę wrażenie, że jest Pan zdenerwowany”.  Po co to mówić?

Po pierwsze: żeby się upewnić, czy się nie pomyliłem. Zdarza się, że jakieś zewnętrzne oznaki źle zinterpretuję.

Po drugie: głośne nazwanie emocji pozwala mi wziąć poprawkę na zachowanie drugiej osoby. Skoro jest ona pod wpływem emocji może się zachowywać nieco inaczej niż zwykle, inaczej niżbym oczekiwał. Polecam też głośne mówienie o swoim stanie emocjonalnym, jeśli rośnie on do sporych rozmiarów: „Przepraszam, ale jestem zdenerwowany”. Rzecz jasna bez obarczania drugiej strony poczuciem winy: „Przez Ciebie się zdenerwowałem”. Inni ludzie też biorą poprawkę na nasz stan emocjonalny – o ile go zauważą albo zostaną o nim poinformowani.

Dygresja. Mam sporo bardzo pozytywnych doświadczeń związanych z głośnym nazwaniem swoich emocji wobec innych. Nawet, gdy te emocje jeszcze trwały i przejawiały się w mojej np. większej drażliwości lub nawet dociekliwości (żeby nie napisać: agresji) – było to akceptowane przez otoczenie. W końcu inni ludzie też podlegają emocjom i wiedzą jak to jest.  Usłyszałem nawet kiedyś komentarz: „Dobrze, że nam powiedziałeś na początku spotkania iż jesteś zdenerwowany. W przeciwnym wypadku myślelibyśmy, że te emocje powstały z naszego powodu. I szukalibyśmy odpowiedzi na pytanie co my źle zrobiliśmy, że jesteś zdenerwowany.”

Po trzecie: głośne nazwanie emocji drugiej osoby pozwala jej „wziąć głęboki oddech” i wrócić do równowagi. Uwaga: nie stosuję porad typu „Niepotrzebnie się Pan denerwuje”. To dolewa raczej oliwy do ognia, bo sugeruje, że ktoś się zachowuje nieracjonalnie. Natomiast czasem prewencyjnie mówię: „Nie miałem intencji Pana zdenerwować” – bo może to moje zachowanie pobudziło te emocje.

A jeśli ktoś zaprzecza?

Są dwie możliwości: albo nie jest pod wpływem emocji, albo nie chce się do nich przyznać. Lepiej dla mnie, gdy zachodzi ta pierwsza możliwość. Pomyliłem się, dziękuję za wyjaśnienie, rozmawiamy dalej.

Gdy druga strona zaprzecza swoim emocjom sytuacja jest poważniejsza. Dalsza rozmowa będzie trudniejsza. Emocje są, a druga strona ich nie chce, albo nie chce żeby inni je widzieli. Na pewno jest to bardzo trudna sytuacja: jednocześnie prowadzić rozmowę i ukrywać swoje emocje. Staram się wtedy być szczególnie czujny i biorę większa poprawkę na stan emocjonalny danej osoby. Często dążę do szybkiego zakończenia takiej konwersacji. Wrócę do tematu przy lepszej sposobności.

Ale jak poznać, że ktoś jest pod wpływem emocji?

Najczęściej zauważasz to podświadomie. Po prostu … wiesz (choć czasem możesz się mylić). Twoja podświadomość zwraca uwagę na mowę ciała, wyraz twarzy, zmianę tonu głosu, zmianę postawy, itp., itd. Zaufaj jej – ćwiczy to od lat i jest w tym naprawdę dobra. Ale  zawsze weryfikuj poprzez pytanie. Możesz dzięki temu sprawdzić, czy często się myli.

Chcesz ten proces przeprowadzać świadomie? Obserwuj świadomie jak zmienia się zachowanie drugiej osoby. Czy zmienia się tempo w jakim mówi, słownictwo? Wyraz twarzy? Czy staje się bardziej ruchliwa, czy może zastyga? Co się dzieje z oczami? Jednocześnie sprawdzaj swoje emocje. Emocje potrafią się udzielać. Jeśli jestem zdenerwowany bez powodu to może powodem jest to, …. że druga strona jest zdenerwowana?

To chyba ostatnia część cyklu o emocjach. Jeśli chcesz więcej – daj znać. Najlepiej z sugestią o czym jeszcze powinienem napisać.

Dodaj komentarz

(e-mail nie będzie publikowany)

Rekomendacje

  • To co było dla mnie wartościowe w pracy z Krzysztofem w roli coacha to Jego doświadczenie, otwartość oraz przede wszystkim umiejętność zwrócenia mojej uwagi na aspekty z kategorii „nie wiem, że nie wiem”, których zauważenie bardzo usprawnia działania i realizację celów.

    Tomasz Gajewski

  • Krzysztof podchodzi bardzo profesjonalnie do coachingu. Pomógł mi zrozumieć moje słabe i mocne strony oraz określić obszary, nad którymi powinienem pracować. Krzysztof w znakomitej większości wskazywał mi drogę do rozwiązania, do wiedzy a tym samym pozwolił mi wypracować mechanizmy do samodzielnego rozwoju, niż dawał po prostu gotowe odpowiedzi. Współpracę z Krzysztofem uważam za szczególnie wartościową z uwagi na jego umiejętność budowania relacji,  zaangażowanie, doświadczenie biznesowe, wysoką kulturę osobistą i etykę w życiu prywatnym i zawodowym.

    Piotr Oracz

    Dyrektor ds eComerce w Loopa.eu

  • Miałem przyjemność uczestniczyć w sesjach coachingu dla zarządu K&K Media Solutions prowadzonych przez Krzysztofa. Jego ogromne doświadczenie i autentyczna chęć pomocy pomagają dojść do ciekawych konkluzji, które traktuje się jako swoje. Zaskakujące było dla mnie to, że wykraczały one poza spodziewany przeze mnie obszar zawodowy.
    Krzysztof otworzył nam oczy na to, co oczywiste, a jednak niezauważalne.

    Jakub Reiter

    Wiceprezes Zarządu K&K Media Solutions

  • Z Panem Krzysztofem, podczas procesu coachingowego, miałem przyjemność pracować  przez pół roku. W tym okresie przepracowaliśmy trzy bloki tematyczne: delegowanie, opór oraz emocje. To, co najbardziej mnie zaskoczyło to wiedza o samym sobie. Praca z Panem Krzysztofem otworzyła mi oczy na pewne kwestie, na które nie zwracałem uwagi, a które miały/mają bardzo duże odzwierciedlenie w jakości wykonywanej przeze mnie pracy. Pan Krzysztof jest świetnym fachowcem – z dużym bagażem doświadczenia, zawsze cennymi radami. Właściwie nie było sytuacji, w których nie miałby gotowego rozwiązania. To, co mówi naprawdę warto wdrożyć i stosować. Najbardziej wartościowe jest wskazanie przez Pana Krzysztofa prawidłowego podział słabszych i silniejszych stron. Dowiedziałem się, że to, co wszyscy postrzegają jako negatyw tak naprawdę może być pozytywem. Ale, aby tak się stało warto stosować się do wskazówek Pana Krzysztofa. Gorąco polecam każdemu, kto pragnie się rozwijać i pracować nad sobą!

    Karol Roguski

    Kierownik Projektu

    Arteria S.A.

  • Współpraca z Krzysztofem pozwala uwierzyć w wiarę we własne możliwości.

    Manager spółki notowanej na GPW

  • Praca z Krzysztofem pozwoliła mi zrealizować założone cele, dzięki jego doświadczeniu i umiejętności znajdowania problemów nad, którymi warto się pochylić. W trakcie sesji naprowadził mnie na wiele rozwiązań, które wprowadziłem do swojego życia zawodowego. Spotkania przekonały mnie do skuteczności coachingu, kiedy pojawią się kolejne zagadnienia chętnie nad nimi z Krzysztofem popracuję. Szczerze polecam, uważam że Krzysztof pozwala znaleźć "drogę na skróty" do wyznaczonego celu.

    Radosław Nowotniak

  • Pracowałam z Krzysztofem w ramach usług barterowych sesji coachingowych. Każda sesja z Krzysztofem (moja jako klienta coachingu) to ogromna ciekawość. Każda sesja z Krzysztofem przynosi dla mnie nowe odkrycie dotyczące mnie samej. Cenię pracę z Krzysztofem za profesjonalizm, upór, dążenie do celu, bezpośrednie wypowiedzi, dowcip, trafne puenty, trochę "cięty" język, którego czasem mi potrzeba. To mnie motywuje i równocześnie bawi, czyniąc ten czas sesji ciekawym i owocnym. Cenię pracę z Krzysztofem za Jego elementy mentoringu wplecione w sesje. Każdy ma swój własny styl pracy i tak ja widzę styl Krzysztofa. Dziękuję za to.

    Aldona Wierzba

  • Konkretne informacje, pewność siebie prowadzącego, humor, praktyczna wiedza, prosto i dobrze wyjaśnione.

     

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

    Karol Niedzielewski

  • Super stosunek do studentów, odpoczynek psychiczny, dużo humoru i rozrywki. GORĄCO POLECAM!

     

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

    Natalia Górecka

  • Fantastyczny warsztat, dynamicznie, z dużą dozą poczucia humoru i świetnie od strony merytorycznej. Na ogromny plus ćwiczenia przeprowadzone podczas warsztatu.

     

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

  • Warto poznać problemy w Komunikacji!

    Uczestnik warsztatu "Podstawy komunikacji".

    Adrian Zduńczyk

  • Skondensowana dawka pożytecznej rzeczy.

    Uczestniczka warsztatu "Podstawy komunikacji"

    Magdalena Kaczyńska

  • Warsztat godny polecenia. Temat bardzo potrzebny w życiu. Narzędzia do natychmiastowego wykorzystania i sprawdzenia, czy działają i jak działają.

    Uczestniczka warsztatu "Coaching emocji - subiektywny przegląd"

    Beata Matys

  • Zaskakująco skuteczne prowadzenie warsztatu.

    Uczestniczka warsztatu "3 narzędzia do zarządzania emocjami"

    Beata Śliwkowska