2014-07-11

Coaching w IT

… co powoduje, że jest popularny?

Ostatnio dowiedziałem się, że z coachingu biznesowego najczęściej korzystają Pracownicy dwóch Działów: Spraw Pracowniczych (ang. Human Resources – HR)  oraz Teleinformatyki (ang. Information Technology – IT). Sam spędziłem większość swojego życia zawodowego w obszarze IT więc ta informacja bardzo mnie ucieszyła. Zacząłem się też zastanawiać, co spowodowało, że właśnie te dwa Działy odkryły wartość coachingu podczas, gdy inne – chyba jeszcze nie.

W przypadku HR odpowiedź wydaje się prosta: Dział ma dbać o rozwój Pracowników, poszukiwać szkoleń i innych form wpierających Pracowników. Nic dziwnego, że testuje nowe metody na sobie.

Na czym polega różnica pomiędzy Działem IT, a innymi Działami?

Nie mam gotowej odpowiedzi na to pytanie. Sądzę, że głównie na dużej szybkości zmian. Zajmowałem się kiedyś produktami firmy Novell. W swoim czasie Novell dostarczał wiodących rozwiązań sieciowych dla małych i średnich przedsiębiorstw. Microsoft wypuścił wtedy pierwszą wersję Windows - o numerze 3.0:). Dzisiaj mało kto wie, że firma Novell w ogóle istnieje. Gdy zaczynałem swoją przygodę z programowaniem uczyłem się języka FORTRAN, BASIC, PASCAL. Potem przyszła moda na język C. O programowaniu obiektowym nie było mowy. Pierwsze projekty prowadziłem w stylu „waterfall” – sekwencyjnej pracy nad definicją, planem, budową, wdrożeniem i utrzymaniem produktu. Obecnie coraz częściej stosuje się metody zwinne (ang. agile), które charakteryzują się dużą szybkością dostarczania produktów projektu jednocześnie bardzo elastycznie reagując na zmiany. Kiedyś nie było mowy o przechowywaniu danych w tzw. chmurze (ang. cloud) – teraz nikt się temu nie dziwi. Itd., itp.

Wszystko to, moim daniem, wymusza na Pracownikach IT umiejętność szybkiego uczenia się, przystosowywania się do zmian. Albo uczysz się nowych technologii, nowych sposobów prowadzenia projektów, programowania, itp. - albo … szukaj sobie innej pracy. A ta inna praca to już zazwyczaj nie jest praca w IT. Tak więc w IT zostają tylko Ci, którzy potrafią się przystosowywać, szybko uczyć. Często nawet lubią i chcą się uczyć ciągle czegoś nowego. Powtarzalna praca, o której wiedzą (prawie) wszystko - Ich po prostu nudzi.

Z drugiej strony oczekiwania Klientów w stosunku do IT bardzo się zmieniły. Nikt już się nie zachwyca tym, że komputer działa. I że można na nim łatwo napisać artykuł, wydrukować go, wysłać do znajomych, opublikować w sieci. To taka sama sytuacja jak to, że w gniazdku elektrycznym jest prąd. Czy ktoś odczuwa radość, gdy zapala żarówkę? Ale, gdy nie można jej zapalić – już mnie to irytuje. Dokładnie tak samo jest z techniką komputerową. To, że wszystko działa - jest normalne. A gdy coś nie działa – to jest niedopuszczalne. Takie podejście Klienta stawia dodatkowe wymagania wobec Pracowników Działu IT. Klient już nie podziwia „fachowca-komputerowca”. Klient jest wściekły, że coś nie działa. Nie interesuje Go dlaczego to nie działa, ani jak jest skomplikowane. Klient oczekuje, że to zostanie naprawione natychmiast, a On (Klient) zostanie przeproszony za stracony czas.

Taka sytuacja powoduje, że Pracownicy IT muszą rozwijać swoje umiejętności socjalne (ang. soft skills). Aby umieć wysłuchać Klienta, zadać kluczowe pytania, współczuć Mu i przeprosić nawet, gdy ewidentnie widać i słychać, że Klient nawet nie przeczytał instrukcji, ale  winą obarcza Dział IT. Zgoda. Nie wszyscy Pracownicy Działu IT mają do czynienia bezpośrednio z Klientami. Ale i tak oczekuje się od Nich jasnej, klarownej komunikacji, umiejętności pracy w Zespole, czyli dostosowania się do różnych stylów pracy i komunikacji.

Po trzecie: w środowisku IT panuje kult profesjonalizmu. Szybko widać kto jest ekspertem, a kto początkującym. I taki ekspert (guru) ma ogromny autorytet. Często zdarza się, że zostaje również formalnym (lub nieformalnym) Managerem. Niestety, nie każdy ekspert od spraw technicznych jest dobrym szefem. Część osób szybko zdaje sobie z tego sprawę i szuka sposobu na zwiększenie swoich kompetencji socjalnych.

Jakie osoby pracują w Dziale IT?

Głównie Ci, którzy chcą i potrafią się uczyć. W większości wypadków bardzo lubią się uczyć i ciągle szukają możliwości rozwoju. Dla osoby pracującej w  IT ważniejsze może być na ile szkoleń może go wysłać Pracodawca niż jaką pensję Mu zaproponuje. Takie osoby odkrywają też szybko, że sama wiedza techniczna to za mało. Że kompetencje społeczne bardzo ułatwiają osiąganie sukcesów. Często szukają też sposobu na osiąganie jeszcze szybszego postępu. Nie boją się też korzystania z nowości: nie tylko technologicznych.

Wszystko to, moim zdaniem, powoduje, że Pracownicy Działu IT częściej niż inni korzystają z coachingu i mentoringu.

A co Ty o tym sądzisz? Na czym polega istotna różnica pomiędzy Działem IT, a innymi Działami firmy, w której pracujesz? Czy ta różnica ma wpływ na sięganie przez Pracowników IT po nowe formy rozwoju?

 

Dodaj komentarz

(e-mail nie będzie publikowany)

Rekomendacje

  • To co było dla mnie wartościowe w pracy z Krzysztofem w roli coacha to Jego doświadczenie, otwartość oraz przede wszystkim umiejętność zwrócenia mojej uwagi na aspekty z kategorii „nie wiem, że nie wiem”, których zauważenie bardzo usprawnia działania i realizację celów.

    Tomasz Gajewski

  • Krzysztof podchodzi bardzo profesjonalnie do coachingu. Pomógł mi zrozumieć moje słabe i mocne strony oraz określić obszary, nad którymi powinienem pracować. Krzysztof w znakomitej większości wskazywał mi drogę do rozwiązania, do wiedzy a tym samym pozwolił mi wypracować mechanizmy do samodzielnego rozwoju, niż dawał po prostu gotowe odpowiedzi. Współpracę z Krzysztofem uważam za szczególnie wartościową z uwagi na jego umiejętność budowania relacji,  zaangażowanie, doświadczenie biznesowe, wysoką kulturę osobistą i etykę w życiu prywatnym i zawodowym.

    Piotr Oracz

    Dyrektor ds eComerce w Loopa.eu

  • Miałem przyjemność uczestniczyć w sesjach coachingu dla zarządu K&K Media Solutions prowadzonych przez Krzysztofa. Jego ogromne doświadczenie i autentyczna chęć pomocy pomagają dojść do ciekawych konkluzji, które traktuje się jako swoje. Zaskakujące było dla mnie to, że wykraczały one poza spodziewany przeze mnie obszar zawodowy.
    Krzysztof otworzył nam oczy na to, co oczywiste, a jednak niezauważalne.

    Jakub Reiter

    Wiceprezes Zarządu K&K Media Solutions

  • Z Panem Krzysztofem, podczas procesu coachingowego, miałem przyjemność pracować  przez pół roku. W tym okresie przepracowaliśmy trzy bloki tematyczne: delegowanie, opór oraz emocje. To, co najbardziej mnie zaskoczyło to wiedza o samym sobie. Praca z Panem Krzysztofem otworzyła mi oczy na pewne kwestie, na które nie zwracałem uwagi, a które miały/mają bardzo duże odzwierciedlenie w jakości wykonywanej przeze mnie pracy. Pan Krzysztof jest świetnym fachowcem – z dużym bagażem doświadczenia, zawsze cennymi radami. Właściwie nie było sytuacji, w których nie miałby gotowego rozwiązania. To, co mówi naprawdę warto wdrożyć i stosować. Najbardziej wartościowe jest wskazanie przez Pana Krzysztofa prawidłowego podział słabszych i silniejszych stron. Dowiedziałem się, że to, co wszyscy postrzegają jako negatyw tak naprawdę może być pozytywem. Ale, aby tak się stało warto stosować się do wskazówek Pana Krzysztofa. Gorąco polecam każdemu, kto pragnie się rozwijać i pracować nad sobą!

    Karol Roguski

    Kierownik Projektu

    Arteria S.A.

  • Współpraca z Krzysztofem pozwala uwierzyć w wiarę we własne możliwości.

    Manager spółki notowanej na GPW

  • Praca z Krzysztofem pozwoliła mi zrealizować założone cele, dzięki jego doświadczeniu i umiejętności znajdowania problemów nad, którymi warto się pochylić. W trakcie sesji naprowadził mnie na wiele rozwiązań, które wprowadziłem do swojego życia zawodowego. Spotkania przekonały mnie do skuteczności coachingu, kiedy pojawią się kolejne zagadnienia chętnie nad nimi z Krzysztofem popracuję. Szczerze polecam, uważam że Krzysztof pozwala znaleźć "drogę na skróty" do wyznaczonego celu.

    Radosław Nowotniak

  • Pracowałam z Krzysztofem w ramach usług barterowych sesji coachingowych. Każda sesja z Krzysztofem (moja jako klienta coachingu) to ogromna ciekawość. Każda sesja z Krzysztofem przynosi dla mnie nowe odkrycie dotyczące mnie samej. Cenię pracę z Krzysztofem za profesjonalizm, upór, dążenie do celu, bezpośrednie wypowiedzi, dowcip, trafne puenty, trochę "cięty" język, którego czasem mi potrzeba. To mnie motywuje i równocześnie bawi, czyniąc ten czas sesji ciekawym i owocnym. Cenię pracę z Krzysztofem za Jego elementy mentoringu wplecione w sesje. Każdy ma swój własny styl pracy i tak ja widzę styl Krzysztofa. Dziękuję za to.

    Aldona Wierzba

  • Konkretne informacje, pewność siebie prowadzącego, humor, praktyczna wiedza, prosto i dobrze wyjaśnione.

     

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

    Karol Niedzielewski

  • Super stosunek do studentów, odpoczynek psychiczny, dużo humoru i rozrywki. GORĄCO POLECAM!

     

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

    Natalia Górecka

  • Fantastyczny warsztat, dynamicznie, z dużą dozą poczucia humoru i świetnie od strony merytorycznej. Na ogromny plus ćwiczenia przeprowadzone podczas warsztatu.

     

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

  • Warto poznać problemy w Komunikacji!

    Uczestnik warsztatu "Podstawy komunikacji".

    Adrian Zduńczyk

  • Skondensowana dawka pożytecznej rzeczy.

    Uczestniczka warsztatu "Podstawy komunikacji"

    Magdalena Kaczyńska

  • Warsztat godny polecenia. Temat bardzo potrzebny w życiu. Narzędzia do natychmiastowego wykorzystania i sprawdzenia, czy działają i jak działają.

    Uczestniczka warsztatu "Coaching emocji - subiektywny przegląd"

    Beata Matys

  • Zaskakująco skuteczne prowadzenie warsztatu.

    Uczestniczka warsztatu "3 narzędzia do zarządzania emocjami"

    Beata Śliwkowska